Agility - det är en livsstil

Alla inlägg under april 2010

Av Alexandra - 26 april 2010 12:18

Den 19-20/4 så va vi på kurs för Annica Aller på Hässleholms HU.

Jag är väldigt glad att jag gick denna kursen, fick ut jättemycket av den.


Första dagen så handlade mycket om hundens vägg. Vi hade en massa kombinationer

där vi skulle lära oss att trycka hunden så den fick en fin linje till det andra hindret. Inget jag direkt har tänkt på så jättemycket innan faktiskt.

Annica tyckte jättemycket om Nicki, hon tyckte hon hade bra tryck i sig och att hon kunde anpassa sin fart, t.ex på raksträckor kan hon ta långa språng och ta i och vid tajta svängar kan hon korta av språnget.

Vi hade även en slalomövning där annica skulle se hur våra slalom såg ut. Hon tyckte om Nickis slalomteknik väldigt mycket. Jag berättade om vårat problem när det gäller slalom, fick en massa bra tips och en va att peppa henne genom hela slalomet så som häger och vänster och försöka vara nära henne för hon får mer fart då.


Dag nummer 2 handlade mest om kontaktfält vilket jag och Nicki fick jättemycket ut av!

Så jag har tränat Nicki på det nu och hon fattar det hur bra som helst. Vi hade fortfarande en massa handling där Nicki redan hade lärt sig hur det skulle gå till. Nicki är en väldigt smart hund och lär sig oerhört snabbt, jag kan springa en komb. 1-2 gågner sen är det inne i hennes huvud.

Dagen avslutades med en bana com jag nog inte hade klarat av lika bra som med det nya vi hade fått med oss. Man känner mycket mera tid på det vi lärde oss, vilket är mycket bra! För i klass 3 så handlar ju allt om en massa hundradelar.


Kursen kostade bara 800 kr och det va lätt dom 800 kr som jag har lagt på rätt sak! Fick ut hur mycket som helst. Annica pratade med en så man uppfattade hur bra som helst också.

Denna kursen va verkligen det jag och Nicki behövde!

Till sommaren drar jag nog till Tåndemåla igen :D

Av Alexandra - 5 april 2010 19:19

Ja, då va årets gåsahopp över. Lite tråkigt för jag tycker verkligen om denna tävlingen!

Vi kan börja med fredagen,klass 3 medium va bland dom sista klasserna men jag hade erbjudit mig att hjälpa till så jag fick vara där lite tidigare. Jag fick vara skrivare i agility 3 small och jag fick då se hur banan gick till. Det var egentligen en lite klurig bana fast man märkte inte det samtidigt, men när man väl hade sprungit den så ville man egentligen bara dö. Jag startade som nummer 23, lagom start tycker jag. Går in och gör en nolla men inte med världens bästa tid, men jag kom ändå in på en 1:a plats, väldigt bra! :) Eftersom man är van vid att klass 3 medium inte brukar vara så stora klasser så trodde jag klassen skulle vara klar vid 40-50, men jag hade heeelt fel, det va ända upp till 80 starter, herregud. Men så klart när den tredje sista hunden kom in och nollade så tog hon vår första plats. Så det blev en 2:a plats för mig och Nicki, är super nöjd!

Men det känns ändå så jobbigt när man kommer in i mål och ligger 1:a och någon kommer in och slår ner en till andra plats, då vill man bara gå och dränka sig känns det som, men om man kommer i mål och kommer på en andra plats på direkten, då tycker jag inte det känns lika jobbigt, haha jag vet, jag är som jag är :)

Ja, över till hoppklassen så ja, det behöver vi inte prata om. Tyckte banan kändes bra faktiskt men jag hade ändå den känslan att det va inte riktigt en "Nicki-bana" Första felet kan jag ta på mig, det va slalomingången, jag visa inte tillräckligt och hon smet in i andra porten, sen efter slalomet så fick nog min hund hjärnsläpp...Hahaha, det va rätt så kul bara för jag fattade inte vad som hände och så hör man min mamma säga på filmen att "Jag tror inte Alexandra fattar iheller vad som händer" Ja, hjärnsläpp=DISK, men vi hade kul :)

 

Lördagen då, började med en agilityklass, den kändes ok men jag tyckte den va lite tradig om jag får erkänna, inte för det inte gick bra, vi gjorde en säker nolla men tiden räckte inte direkt till, vi slutade på en 9:e plats, helt ok men hon lyssnade jättebra :)

Hoppklassen är något jag är mycket stolt över! Det va kaos på vår banvanding och ja, man visste inte var man va. Om jag ska beskriva banan så va det först en raksträcka sen en massa tunnlar, ett slalom och 3-4 hinder som skulle tas huller om buller och sen en raksträcka. Jag och Nicki gick in och gav allt kändes det som, det kändes som en säker runda, kanske inte världens bästa tid men jag är super nöjd, i denna klassen slutade vi 6:a :)

 

Jag är super nöjd över Nicki, hon visar verkligen att hon tycker agility är skitkul och att hon försöker sitt allra bästa hela tiden, jag älskar min hund!!!

 

  

Av Alexandra - 1 april 2010 11:16

Ja, då va vi redan inne i April månad, hemskt va tiden går!

Jag och Nicki är igång med våra träningar för fullt, inte bara agility

utan med att få fram lite kondition genom att gå 2 timmars rundor.

Jag och Rasmus har varit ute och gått rätt så mycket och det har

slutat med att vi tar med våra kompisar, haha :)

Nicki har sprungit som en galning fram och tillbaka och när vi har kommit

hem så vill hon inte vara stilla, härligt med såna hundar! :)


Tänkte att jag skulle göra v lite här hemma och så ska jag gå ut och gå med Nicki.

Ikväll tänkte jag faktiskt åka till Bialitt för att köra igenom Nicki inför Gåsahoppet som är nu

fredag och lördag :) Försöker tvinga min pojkvän att tävla med han vågar inte, så det blir

väl kanske jag som får springa med Pizza, eller ska jag skita i det ?! hmm, kan icke bestämma mig.


  


Presentation


Alexandra och Nicki

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Vilken färg på Sheltin är finast ?
 Blue merle
 Svart/Vit
 Sobel (ljus)
 Sobel (mörk)
 Trefärgad

Agilitybilder

  Dania Cup 2011, Danmark

 

  Agility SM 2010, Karlstad

 

   FCI World Championship Agility 2010, Tyskland

 

  Landslagsuttagning 2011, Skurup

 

  Nordiska Mästerskapen 2011, Finland

Prel. tävlingsår 2012

Lydnadstävling

Ängelholm BK 5/2

Söderåsen BK 11/3

Bjuv BK 31/3

Agilitytävling:

Karlshamn HU 12/2

Malmö INT 17/3

Gåsahoppet 6-8/4

Råådalen BK 12-13/5

Landslagsuttagning 18-19/5

Lund BK 27/5

Falkenberg BK ? 2-3/6

AGILITY SM 15-17/6 

Varberg BK 28/6

Karlskrona BK ? 7-8/7

Sydöstra ? 14-15/7

Oskarshamn BK 4-5/8

Rönne HU 12/8

Bjuvs Cupen 25-26/8

Sofiero 9/9

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggar som jag följer


Ovido - Quiz & Flashcards